کرمان رصد

آخرين مطالب

فرماندار شهربابک: پیگیر جبران خسارت آلایندگی شرکت مس به دامداران هستیم اقتصادي

فرماندار شهربابک: پیگیر جبران خسارت آلایندگی شرکت مس به دامداران هستیم
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - فرماندار شهربابک در غرب استان کرمان گفت: آلایندگی کارخانه ذوب خاتون‌آباد (شرکت ملی مس) خسارت‌هایی را متوجه دامداران این منطقه کرده است که پیگیر رفع مشکل و نیز جبران خسارت دامداران هستیم.

قاسم شمسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واحدهای اقتصادی و صنعتی در شهرستان ظرفیت های خوبی را بویژه در اشتغال ایجاد کرده‌اند اما برخی مشکلات نیز دارند که از جمله آنها آلایندگی است.
وی بیان کرد: کارخانه های بزرگی در بخش خصوصی و دولتی در شهربابک فعال است که می توان به بزرگترین آن مجتمع مس شهربابک، زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد.
شمسی تاکیدکرد: آلایندگی کارخانه ها یکی از مشکلاتی است که از سال های گذشته در شهربابک وجود داشته و یکی از ضعف ها به شمار می رود.
به گزارش ایرنا محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش با انتقاد از وضعیت آلایندگی شرکت ملی مس گفته بود: متاسفانه وضعیت عملکردی شرکت ملی مس در بخش آلایندگی ها کار را به جایی رسانده که مردم کرمان بویژه شهرهای رفسنجان، خاتون آباد و پاریز بشدت از آلایندگی این شرکت رنج می برند.
پورابراهیمی به ایجاد آلودگی خاک توسط این کارخانه اشاره کرد و گفت: مراتع به دلیل آلایندگی های زیست محیطی دچار آلودگی شده اند و اکنون دشت های منطقه استقرار کارخانه های مس امکان استفاده ندارند که نمونه این امر از بین رفتن دام های مردم بویژه در دشت خاتون آباد در شهرستان شهربابک است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی سال های اخیر هزاران دام به دلیل مصرف علوفه های سمی از بین رفته اند و هنوز هم بخشی از تعهدات کامل شرکت مس به این دامداران ایفا نشده است.
وی با بیان اینکه آمار افراد مبتلا به سرطان در مناطق محدوده شرکت مس از متوسط کشور بیشتر است گفت: نگرانی جدی در این زمینه نیز وجود دارد.
به گزارش ایرنا 21 آذرماه امسال نیز کارگروه استانی آلایندگی مس سرچشمه و خاتون آباد در کرمان برگزار شد و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان در این جلسه گفت: مطالعات آب، خاک و گیاه اطراف کارخانه ذوب مس خانون آباد شهربابک به منظور تعیین محدوده آلودگی این کارخانه تا ٢ ماه آینده باید تکمیل شود.
سید مصطفی آیت اللهی موسوی با تاکید بر اینکه این کارخانه باید مصوبات قبلی تعیین شده از سوی دولت را به منظور رفع آلودگی کاملا انجام دهد افزود: مطالعات آب، خاک و گیاه اطراف کارخانه برای تعیین محدوده آلودگی تا دو ماه آینده باید تکمیل شود.
وی تصریح کرد: با نظارت و مدیریت نماینده دادگستری و فرمانداری شهربابک، تا شعاع 15 کیلومتر اطراف کارخانه، تمام دام‌ها براساس قیمت کارشناسی از سوی مجتمع خریداری و جمع‌آوری خواهند شد.
جزییات بیشتر مربوط به خبر کارگروه آلایندگی مس سرچشمه و خاتون آباد را اینجا می توانید مطالعه کنید.
دامداری شهربابک نیازمند مراقبت
فرماندار شهربابک در ادامه مصاحبه خود با خبرنگار ایرنا با تشریح ظرفیت های بخش دامداری این شهرستان و قدمت آن از گذشته گفت: شهربابک از گذشته های دور قطب دامداری و دامپروری استان بوده است و باید در این زمینه برنامه ریزی کنیم که دچار افت نشویم.
وی همچنین با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی شهربابک در بین جاده ارتباطی چند استان گفت: شهربابک به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیتی جاده تهران - بندرعباس و مجاورت با 2 استان دیگر یزد و فارس گفت که این موقعیت ظرفیت های خاصی را ایجاد کرده است.
شمسی با اشاره به اینکه شهربابک با بیش از 100 معدن و 29 ماده معدنی بهشت معاون استان کرمان است، بیان داشت: فیروزه یکی از سنگ های قیمتی است که از سه پهنه معدنی شهرستان استخراج می شود و چند سالی است شهربابک روی این ماده سرمایه گذاری کرده به طوری که می توانیم برای حدود 2 هزار نفر در بخش فیروزه شهرستان اشتغال ایجاد کنیم.

کرمان رصد


وی با اشاره به اینکه در بخش گردشگری نیز شهربابک روستای صخره ای میمند را دارد که به ثبت جهانی رسیده است، افزود: صنایع دستی شهربابک از جمله قالی، گلیم، پته از دیرباز زبانزد عام و خاص بوده است.
فرماندار شهربابک اظهار داشت: کشاورزی شهربابک در بخش محصولات باغی و زراعی کیفیت خوبی دارد و سطح قابل توجهی از آن به سایر شهرهای استان صادر می شود.
شمسی از تنوع پوشش گیاهی کم نظیر منابع طبیعی شهرستان نیز یاد کرد و گفت: با توجه به مساله کم آبی که شهربابک نیز مانند بسیاری دیگر از شهرهای کشور دچار آن است، برخی کشاورزان شهرستان به کاشت گیاهان دارویی و کم‌آب‌خواه مثل زعفران و گل محمدی روی آورده اند و نتیجه گرفته اند.
مهاجرت نخبگان شهربابک
وی یادآور شد: شهربابک سطح علمی خیلی خوبی در سطح استان دارد به طوری که هر سال نخبگان و استعدادهای فراوانی از این شهرستان در رشته های خوب و دانشگاه های معتبر کشور پذیرفته می شوند.
شمسی با بیان اینکه متأسفانه در شهربابک مساله مهاجرت نخبگان را از شهرستان داریم تصریح کرد: به دلیل فراهم نبودن امکانات و زیرساخت های لازم و همچنین جذب شدن به بنگاه های اقتصادی خارج از شهرستان، دانشجویان ممتاز تمایلی به بازگشت به شهرستان ندارند.
پزشکان بی رغبت
وی تصریح کرد: پزشکان خبره شهربابکی زیادی نیز در شهرهای بزرگ کشور فعالیت می کنند اما به علت جمعیت کم شهربابک و همچنین نبود امکانات به‌ندرت رغبتی برای فعالیت در این شهرستان دارند.
فرماندار شهربابک گفت: ورزش شهربابک طی چند سال گذشته به شکل حرفه ای دنبال می شود، به طوری که در رشته های فوتبال، والیبال نشسته، بدمینتون و تنیس روی میز در لیگ های سطح بالای کشور تیم داری می کنیم.
وی ریسک پذیر نبودن جوانان و سرمایه گذاران را یکی از مشکلات شهربابک دانست گفت: در شهربابک افراد سرمایه داری هستند که ترجیح می دهند پول خود را در بورس یا بانک ها سرمایه گذاری کنند به طوری که پنج، شش هزار میلیارد تومان از سرمایه های شهرستان در بورس یا بانک است و این به پیکره اقتصادی شهرستان ضربه وارد می کند.
فرماندار شهربابک گفت: از این افراد می خواهیم پول خود را از بانک ها خارج و در بخش های تولیدی و صنعتی شهرستان سرمایه گذاری کنند تا ما نیز از این اقدام حمایت کنیم.
شهربابک در 240 کیلومتری غرب مرکز استان کرمان واقع است.
برچسب‌ها
کرمان عوارض آلایندگی دام و طیور شرکت ملی صنایع مس ایران شهربابک مجتمع مس شهربابک

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/242082/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

اندیشه معلمان چراغ راه آیندگان است

وقوع زمین لرزه ای به قدرت 4.6 ریشتر در سیرچ کرمان

از معلمان در سراسر استان کرمان قدردانی شد+ فیلم

12 هزار و 663 واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد

ببینید | خلاصه بازی مس رفسنجان 1 - گل گهرسیرجان 1

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

تجلیل از 43 استاد سرآمد آموزشی استان کرمان

بیشترین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در این دولت حضور دارند

ادارات فرهنگ و ارشاد، نقش ویژه‌ای در ترویج فرهنگ ثبت رسمی دارند

شکست ناپذیری نویدکیا در دربی کرمان دو رقمی شد

60 درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند

کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد

از معلمان امین شهر، قدردانی شد

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو

تشکیل کمیته امنیت روانی برای برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

فرار نساجی از منطقه سقوط/ دربی کرمان برنده نداشت

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

مردی که تسلیم نمی‌شود

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

معمای عجیب پزشکی: این 500 کوتوله از دیابت، سرطان و بیماری قلبی در امانند

فیبر کربن، یکی از قدرتمندترین الیاف مصنوعی ساخته دست بشر

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

وقوع زلزله در سیرج / کرمان لرزید

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

علیه کارگر؛ تبعات قراردادهای موقت

کشف رازی غیرمنتظره در مورد سحابی حلقه جنوبی

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

مس با محرم دربی استان را هم نباخت

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد

تساوی دربی استان کرمان | مس رفسنجان 1-1 گل گهر سیرجان

خلاصه بازی مس رفسنجان و گل گهر + فیلم

مس 1 - 1 گل‌گهر؛ دربی کرمان برنده نداشت

تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا اعتراضات را شعله‌ور کرد

نفوذ سرمایه‌داری در سنگر کمونیست‌ها

ایران هسته‌ای مخلوق شرایط و تحولات است

هشدارها و حسرت‌های دو رئیس‌جمهور

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

تصور روز ناسا: سحابی کله‌ماهی!

ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد

رقابت بیش از 21 هزار کرمانی درآزمون آموزش و پرورش