کرمان رصد

آخرين مطالب

رنج کشاورز، گنج صادرات اقتصادي

رنج کشاورز، گنج صادرات
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -

کرمان رصد


مزارع کشاورزی جنوب کرمان هم بازار داخلی را دارد هم بازار خارجی را. کشاورزان مهم‌ترین مرکز تولید محصولات استراتژیک خارج از فصل کشور، مشتریان دست به نقدی در روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند. اما این محصولات نه براحتی به بازار داخلی می‌رود نه بازار خارجی. آنها برای تداوم صادرات تولیدات خود خواهان ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات حرفه‌ای شده‌اند؛ شرکت‌هایی که هم تجارت بین‌الملل را بلد باشند و هم توان مالی برای پیش نیازهای صادرات مانند سورتینگ و بسته‌بندی داشته باشند.
روزنامه ایران/ کرمان یکی از شش استان کشور است که طرح کشت محصولات خارج از فصل در آن اجرا می‌شود. محصولات خارج از فصل این استان از جمله پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی نه تنها بخش عمده‌ای از نیاز بازار داخلی استان‌هایی مانند تهران، اصفهان و دیگر استان‌ها را تأمین می‌کند بلکه راهی بازارهای صادراتی روسیه و کشورهای خلیج فارس می‌شود.
اما اوضاع همیشه بر وفق مراد کشاورزان نیست و معادلات با مشکلی در بازار داخلی مانند عرضه محصول در استان دیگر یا خللی در صادرات به هم می‌ریزد و کسی که در این میان بیشتر ضرر می‌کند کشاورز است.
این قصه تکراری است که کام کشاورزان منطقه را همه ساله در بازه زمانی اواخر آذر تا پایان خرداد که فصل برداشت محصول است تلخ می‌کند و کشاورزان با انبوهی از محصولات روی زمین مانده، روبه‌رو می‌شوند که به‌دلیل پایین بودن قیمت حتی چیدن آن صرفه اقتصادی ندارد.
برخی معتقدند بازار صادراتی مستمر چاره کار است و برخی اجرای کشت قراردادی را علاج درد کشاورزی جنوب کرمان می‌دانند، اما به گفته مسئولان هر کدام از این راهکارها در حال حاضر با کمبود زیرساخت مواجه است و مسئولان بخش کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان چشم انتظار تصمیمات فرا استانی در این زمینه هستند.
«فرامرز رستگاری» معاون زراعت جهاد کشاورزی کرمان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح می‌کند: بازار برخی محصولاتی که کشاورزان جنوب کرمان تولید می‌کنند مانند خیار جالیزی، سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی هم تابع بازار داخلی است و هم بازار خارجی و با عرضه محصول در استانی دیگر یا کاهش تقاضا برای صادرات، این بازار دچار نوسان می‌شود. در حال حاضر حدود 20 روز است که خیار گلخانه‌ای استان به‌دلیل عرضه خیار ورامین و هرمزگان و کاهش تقاضا در بازار آسیای میانه و اروپا با مشکل کاهش قیمت روبه‌رو شده است ولی کاهش قیمت خیار یا محصول دیگری از جمله گوجه فرنگی به حدی نیست که نیاز به مداخله دولت و خرید توافقی داشته باشد.
به‌گفته وی اکنون هر‌کیلو گوجه فرنگی در بازار داخلی جنوب کرمان با کیلویی 3 تا 6 هزار تومان خریداری می‌شود. این در حالی است که کشاورزان گوجه‌کار جنوب کرمان این قیمت را با توجه به زحمتی که آنها چند ماه است کشیده‌اند و قیمت تمام شده گوجه فرنگی اصلاً عادلانه نمی‌دانند و خواستار مداخله دولت هستند.
آنها می‌گویند دولت محصولات خارج از فصل تولید شده در جنوب کرمان را زیر پوشش کشت قراردادی ببرد تا آنها از این کابوس هر ساله رها شوند.
«فرامرز رستگاری» معاون جهاد کشاورزی جنوب کرمان در واکنش به این درخواست کشاورزان توضیح داد: ما نیز در جنوب کرمان کلید این طرح را از سال 96 زده‌ایم و من شخصاً عقیده دارم که کشت قراردادی می‌تواند نجات بخش کشاورزانی باشد که دسترنج یکساله‌شان روی دستشان می‌ماند اما واقعیت این است که هنوز زیرساخت‌های آن از جمله تشکل‌های صنفی قوی کشاورزان را نداریم.
وی خاطرنشان کرد: شکی نیست که کشاورزان زیر بار تغییر الگوی کشت حاکمیتی و دستوری نمی‌روند و ما اگر می‌خواهیم در قطب تولیدی مانند جنوب کرمان به کشاورز بگوییم فرضاً به جای پیاز بیاید «سورگوم» (ذرت خوشه‌ای) بکارد، باید صنایع فرآوری و زیرساخت آن را هم فراهم کنیم. واقعیت این است که جنوب کرمان مازاد تولید محصولات کشاورزی دارد اما برای بازاریابی داخلی و خارجی باید تشکل صنفی قوی و صادر کننده پای کار بیایند و دولت هم موانع پیش روی صادرات را تا جایی که سیاست‌های دولت اجازه می‌دهد برطرف کند. به‌گفته وی سالانه در این منطقه 4.5 میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود. در جنوب کرمان در حال حاضر 12هزار هکتار زیر کشت خارج از فصل پیاز، 11 هزار هکتار سیب زمینی، 1850 هکتار خیار گلخانه‌ای، 150 هزار هکتار گوجه فرنگی گلخانه‌ای و... می‌رود.
آغاز به‌کار پایانه صادرات کشاورزی جنوب کرمان خرداد 1401
«عباس جبالبارزی» عضو اتاق بازرگانی کرمان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: محصولات کشاورزی استان کرمان از جمله پسته و صیفی‌جات سهم بزرگی در صادرات غیرنفتی استان دارد اما ما هم مانند دیگر نقاط کشور با مشکلات و حلقه‌های مفقوده‌ای بین تولید محصول کشاورزی با صادرات مواجه هستیم که همین مسأله موجب می‌شود در شرایطی مانند حال حاضر که محصول روی دست کشاورز می‌ماند کمک عاجلی نتوانیم به کشاورزان داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه معمولاً محصولات صادراتی کشاورزی استان کرمان به روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌رود، افزود: خلأ ما در این بخش شرکت‌های مدیریت صادرات حرفه‌ای است چرا که در کشورهای مقصد ما با هلدینگ‌های صادراتی و شرکت‌های قوی طرف هستیم، پس لازم است شرکت‌های صادر کننده ما هم تجارت بین‌الملل بلد باشند و هم توان مالی برای پیش نیازهای صادرات مانند سورتینگ و بسته‌بندی داشته باشند.
اما متأسفانه مشکل فقط این بخش نیز نیست و سیاستگذاری‌های یک‌شبه و مقطعی سد بزرگی برسر راه صادرات محصولات کشاورزی است.
به‌عنوان مثال ما در سال 98 با تلاش شرکت‌های صادراتی فعال در آن موقع حجم خوبی از صادرات پیاز از جنوب کرمان داشتیم ولی به بهانه کمبود بازار داخلی، صادرات پیاز به یکباره ممنوع شد و متأسفانه 10 هزار تن پیاز روی دست کشاورز ماند؛ در واقع نه صادر شد نه در بازار داخلی مصرف شد.
این خط صادراتی که برای آن بسیار زحمت کشیده شده بود به یکباره قطع شد و بعداً هم کشور دیگری بازار صادراتی ما را گرفت، البته حرف ما این نیست که به بازار داخل توجه نشود بلکه دولت باید پادرمیانی کرده و به نوعی هزینه این تصمیم را بپردازد .در واقع ما وقتی می‌گوییم جنوب کرمان قطب کشاورزی است و انتظار صادرات محصولات کشاورزی آن را داریم، باید به نوعی سیاست پایدار را برای آن داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هم با وجود مشکلاتی که بحث سموم برای صادرات محصولات ما بر سر زبان‌ها انداخته ما به روسیه و برخی کشورهای خلیج فارس صادرات داریم، ولی باید اعتراف کنیم این صادرات هیچ همخوانی با تولید محصول در جنوب کرمان ندارد.
رئیس دفتر اتاق بازرگانی جنوب کرمان بحث تحریم‌ها و مشکلات وارد کردن ارز حاصل از صادرات را از دیگر مشکلات این بخش خواند و افزود: امیدواریم دولت سیزدهم با ایجاد فضای بهتر برای کسب‌وکار بتواند برخی مشکلات این بخش را از پیش پای صادرکنندگان بردارد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا کار پایانه صادرات محصولات کشاورزی که از چند سال پیش در جنوب کرمان آغاز شده به پایان نرسیده است؟ توضیح داد: البته کار ساخت ساختمان‌های مورد نیاز این پایانه صددرصد به اتمام رسیده و برخی ماشین‌آلات وارد شده اما کرونا و تحریم‌ها جلوی کار را گرفت ولی با تلاش‌هایی که از سوی استانداری و فعالان بخش صورت گرفته انتظار می‌رود این پایانه بتواند کار خود را از خردادماه 1401 آغاز کند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/240525/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

راهپیمایی مردم کرمان ،زنجان و بندرعباس درحمایت از عملیات وعده صادق

نظام ارجاع در تمام شهرستان‌های استان کرمان اجرایی می‌شود

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

رگبار پراکنده باران در برخی از مناطق کرمان

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ شنبه 1 اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل 9 استان

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است