کرمان رصد

آخرين مطالب

مردان سال فولاد کشور در پانل تخصصی سمپوزیوم فولاد400 مطرح کردند:

آموزش نیروی انسانی لازمه‌ پیشرفت صنعت فولاد کشور است منطقه آزاد کیش

آموزش نیروی انسانی لازمه‌ پیشرفت صنعت فولاد کشور است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - نخبگان و برگزیدگان سمپوزیوم‌های فولاد، در پانل تخصصی سمپوزیوم فولاد400 در کیش بر اهمیت آموزش داخلی و خارجی و دستیابی به دانش‌های نوین و روز دنیا تاکید کردند.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره انجمن آهن و فولاد کشور و برگزارکننده‌ی سمپوزیوم فولاد در حاشیه‌ی آیین افتتاح سمپوزیوم فولاد400، با نگاهی به انقلاب‌‌های مختلف صنعتی و بررسی اهداف آنها، اظهار داشت: به طور کلی تمام انقلاب‌های صنعتی با دو هدف "ایجاد فرایندهای تولید قابل اعتماد با هزینه‌ی کم" و "به حداقل رساندن اضافات در خط تولید " ایجاد شده‌اند.
پروفسور عباس نجفی‌زاده، اختراع ماشین بخار با راندمان بسیار کم، کشف الکتریسته و تولید انبوه، دیجیتال را موضوعات انقلاب‌های اول تا سوم برشمرد و گفت: بیش از ده سال هست که در انقلاب چهارم صنعتی هستیم اما هنوز به الگوی مناسبی برای چگونگی و چرایی دست نیافته‌ایم.
وی اضافه شدن "نوآوری" به بخش‌های تحقیق و توسعه را الزامی دانست و گفت: سرعت پیشرفت دنیا پیش‌تر و بیشتر از سرعت انسان‌ها است.
پروفسور نجفی‌زاده، همه‌ی بلایا را ایجادکننده‌ی فرصت‌های گوناگون دانست و با اشاره به دوران پساکرونا به اهمیت بهره‌برداری از این فرصت اشاره کرد.
در ادامه‌ی نشست رییس هیات‌مدیره شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر، با بیان این مطلب که حوزه تولید فولاد، ظرفیت فولاد کشور از معدن تا محصول، بر اساس 55میلیون تن فولاد در سال تعریف شده است، با اشاره به پیش‌بینی کمبود منابع اولیه گفت: امروز با دو دغدغه‌ی کمبود انرژی الکتریکی و کمبود گاز روبه‌رو هستیم.
اسداله‌ فرشاد افزود: سال‌ها تصور می‌کردیم از تولیدکنندگان بزرگ گاز هستیم و امکان صادرات آن به کشورهای دیگر را داریم اما از آنجا که برای تولید انرژی الکتریکی نیز، نیازمند مصرف گازطبیعی هستیم، بیش از پیش به مشکل در این حوزه برخورده‌ایم و این امر اهمیت توجه به حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و تقلیل گازهای گلخانه‌ای را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به نیاز پروانه‌های صادرشده در حوزه گاز و صنایع کشاورزی و مانند آن به میزان بالغ بر 1میلیارد و دویست میلیون مترمکعب در روز ادامه داد: در سال99 ما 738میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز مصرف داشته‌ایم.
فرشاد تصریح کرد: حدود 41درصد از این میزان مصرف خانگی و 30درصد مصرف صنایع می‌باشد که از این مقدار نیز 7.5 درصد به زنجیره‌ی فولاد تعلق دارد.
وی با اشاره به دغدغه‌های جدی عنوان‌شده، سوال چرایی و چگونگی ادامه فعالیت در حوزه‌های "رشد متوازن در صنایع انرژی‌بر دیگر" و یا "تولید فولاد" و یا "کاهش گازهای گلخانه‌ای" مطرح کرد و گفت: برای توسعه‌ی صنایع فولاد در کشور، با توجه به ظرفیت آن نباید به سمتی برویم که با مشکل کمبود سنگ آهن، انرژی‌های دیگر و افزایش گازهای گلخانه‌ای بربخوریم.
در ارائه‌ی بعدی این پانل تخصصی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، میزان مصرف آب در کل کشور را در حوزه‌ی صنعت فولاد به نسبت صنعت کشاورزی بسیار ناچیز دانست و مقدار آن را 3تا4 مترمکعب در هر تن فولاد عنوان کرد و گفت: "مواد اولیه"، "حوزه اکتشاف" و "چالش‌های آب، برق و گاز" از جمله مواردی است که توجه ویژه را می‌طلبد.
امین ابراهیمی افت تولید فولاد را متاثر از محدودیت‌های تولید گاز دانست و افزود: هر سرمایه‌گذاری‌ای در هر جای کشور، مزیت رقابتی دارد و در حوزه‌ی فولاد نیز با توجه به روش‌های مختلف تولید آن، باید به عنوان چالشی جدی قلمداد شود.
وی با اشاره به بازار بین‌المللی کالاهای صنعتی در دنیا، خصوصا در شرایط پساکرونا، به افزایش تقاضا تاکید کرد و گفت: در حوزه‌ی کالاهای صنعتی فقط در فولاد خوزستان توانستیم بالغ بر میلیاردها دلار ارزآوری داشته باشیم.
مهندس ابراهیمی در پایان با تاکید بر اینکه صنعت فولاد، صنعتی مادر است و تمامی صنایع دیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، خطاب به نمایندگان مجلس با اشاره به طرح بودجه1401 توصیه کرد: نگذارید صنعت فولاد به سرنوشت ماشین‌سازی دچار شود.
در ادامه‌ی نشست مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران، آینده‌نگری در صنایع راهبردی را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: ابزارهای بازاریابی
شناخت صحیح از توسعه‌های متوازن، تامین پایدار منابع اولیه، بهینه‌سازی و هزینه‌های تولید، بررسی معضلات کیفی پیرو عرضه و تولید نامتوازن، بومی‌سازی،نقش‌آفرینی واحدهای تحقیق و توسعه‌ی هریک از بنگاه‌های تولید فولاد، نگاه هم‌سویه در تکنولوژی‌‌های نوین در کل زنجیره‌ی صنایع، آموزش‌محوری و تخصص به‌جای نگاه‌ِ‌صرف به تامین تجهیزات، و ارتباط بین صنعت و دانشگاه باعث عدم تفکر جزیره‌ای و نیل به اهداف عالیه در حوزه‌ی تولید و صنایع می‌شود.
مهندس علیرضا چایچی پذیرش صنعتگر در جامعه‌ی دانشگاهی و استادان نخبه در حوزه‌ی صنعت را ارتباط دوسویه و لازم برای توسعه تولید عنوان کرد و افزود: در صنعت و زنجیره فولاد، نگاه ارزش‌آفرینی و تقسیم سود از بالا تا پایین‌دست‌ترین حوزه، مانع خام‌فروشی می‌شود و نیازمند نگاه جدی‌تر به این حوزه می‌باشد.
در ارائه‌ی بعدی، مدیرعامل اسبق ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه اصلی هر تکنولوژی‌ای را، نیروی انسانی دانست و گفت: امروز شاهد حضور نسل جدید و پخته‌ای در صنعت فولاد هستیم.
مسعود ابکاء با اشاره به حضور کم بانوان در این حوزه ادامه داد: طبق مستندات مرکز آمار آلمان، بودجه‌ی تحقیقات با مشارکت بخش دولتی و خصوصی بسیار قابل‌توجه هست و اکثریت آن به حوزه‌های محیط زیست و تغییرات اقلیمی و هوش مصنوعی و همچنین رفع مشکلات کشاورزی تعلق دارد.
وی مفهوم واقعی کارآموزی را آشتی با دانش و تجربه دانست و گفت: تجربه حاصل اشتباهات است و اگر با آموزش تلفیق شود به بهره‌بری مناسب‌تر خواهیم رسید.
ابکاء، نحوه‌ی نگرش به نیروی انسانی را دلیل تمایز کشورها دانست و "آموزش"، "پرورش" و "کارآموزی" را اصل اسلامی جستجوی علم از مهد تا لحد عنوان و تصریح کرد: آموزش نیروهای انسانی اصلی‌ترین مسیر برای پیشرفت می‌باشد.
در ادامه‌ی نشست، مدیر عامل شرکت مهندسی آمیار پولاد با اشاره به سابقه‌ی خود در تربیت و آموزش نیروی انسانی در حوزه فولاد، گفت: حجم انبوه تولیدی که طی سال‌های گذشته صورت گرفت، نیازمند توجه و تخصص نیروهای انسانی بود که در داخل و خارج از کشور صورت گرفت.
عبدالله اعزازی با ابراز خرسندی از این مطلب که از 550هزار تن به 25میلیون تن تولید رسیده‌ایم، گفت: پیش‌بینی تولید انبوه باعث شد که از همان سال‌های گذشته، آموزش نیروها در دستور کار شرکت قرار داشت.
وی کادر تخصصی و تربیت نیروهای جدید را از نیازهای اساسی و بلکه مهم‌ترین آنها عنوان و تاکید کرد: آموزش‌های داخل کشور لازم هست اما کافی نمی‌باشد و آموزش‌های طولانی‌مدت و حضور در محیط و یادگیری نوع نگرش خارج از کشور نیاز هست.
نایب‌رئیس و معاون فنی شرکت سرمایه‌گذاری پرشیا فلز اسپادانا نیز در آخرین ارائه‌ی پانل تخصصی سمپوزیوم فولاد400، تبدیل مواد اولیه در زنجیره تولید به محصول نهایی با کیفیت را اصلی‌ترین رویکرد خانواده‌ی فولاد عنوان و اظهار کرد: صرف‌نظر از دسترسی شرکت‌های تولید فولاد به دانش‌های روز، هنوز برای طرح‌های بزرگ کشور برای امکان تولید محصولات با کیفیت از دانش کافی برخوردار نیستیم.
سیروس موتمن، نسل جدید و جوانان شاغل کنونی را صاحب فناوری‌های نوین دانست و گفت: جوانان با داشتن دانش فنی می‌توانند گره‌های فولاد را باز کنند و باید به تولید فولادهای جدید و مخصوص مثل ضدزنگ و سیلیکونی بپردازند تا زحمات پیشینیان از معدن تا کنون، ارج نهاده شود.
پنل تخصصی سمپوزیوم فولاد400 با عنوان، "چالش‌ها و راهکارهای صنعت فولاد در دوران پساکرونا" در همایش افتتاح سمپوزیوم و نمایشگاه بین‌المللی فولاد 1400، سه‌شنبه 23 آذر در سالن خلیج‌فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.
بیست و سومین دوره سمپوزیوم و نمایشگاه سالانه فولاد 1400 از 23 تا 25 آذر سال جاری به مدت سه روز در جزیره کیش برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/239597/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان

آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار