کرمان رصد

آخرين مطالب

ایدز در کمین زنان؛ زیبایی‌هایی که جان بانوان را تهدید می‌کند اجتماعي

ایدز در کمین زنان؛ زیبایی‌هایی که جان بانوان را تهدید می‌کند
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -

کرمان رصد


خبرگزاری فارس – کرمان/ مهسا حقانیت: اول دسامبر برابر با 10 آذر ماه به‌عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده است تا سطح آگاهی مردم درباره بیماری افزایش یابد و این در شرایطی‌ست که هرچند این بیماری در برخی از کشورها تا حدی کنترل شده است اما همچنان در برخی نقاط شاهد افزایش بیماران مبتلا به ایدز هستیم.
نباید نسبت به بیماران مبتلا به ایدز هراس داشته باشیم
حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سخنانی اظهار داشت: حدود 40 سال است که دنیا با بیماری ایدز سروکار دارد و یک بیماری رفتاری در سطح جوامع شناخته شده است.
در بسیاری از کشورها توانسته‌اند با برنامه‌ریزی‌ها تا حدود زیادی بیماری ایدز را محدود و کنترل کنند و نگرانی‌ها در این زمینه مرتفع شده است.
وی بیان داشت: در تعدادی از کشورها ایدز به عنوان یکی از اولویت‌های بهداشتی است و آنقدر مهم بوده که در سطح دنیا 10 آذر به‌عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده است تا جزو اولویت‌ها قرار گیرد و کشورها به این موضوع توجه کنند زیرا اگر بی‌توجهی صورت گیرد می‌تواند، مشکلاتی را ایجاد کند.
صافی‌زاده با اشاره به اینکه در کشور ما برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته و بیماری ایدز با توجه به این اقدامات محدود شده است، عنوان کرد: ورود بیماری ایدز به کشور با ورود فرآورده‌های خونی آلوده صورت گرفت و بعد از آن نحوه انتقال از طریق تزریق وسایل مشترک بین معتادان افزایش یافت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان اینکه رفتارهای جنسی حفاظت‌نشده و خارج از خانواده نقش مهمی در ابتلا به بیماری ایدز ایفا می‌کند، ابراز داشت: نیاز داریم، آگاهی جامعه با ماهیت بیماری ایدز و شرایط انتقال آن به نحو مناسب و کافی انجام شود زیرا بیمار در انتهای دوره ابتلا به اچ‌آی‌وی با ایدز سروکار دارد و بیش از آن با اچ‌آی‌وی مثبت سروکار داریم که ویروس را دارند اما تبدیل به ایدز نشده است و از زمان ورود ویروس به بدن بر اساس وضعیت ایمنی فرد 7 تا 10 سال زمان می‌برد تا فرد مبتلا به ایدز شود.
صافی‌زاده با تاکید بر اینکه نباید نسبت به بیماران مبتلا به ایدز هراس داشته باشیم، اضافه کرد: ما باید بدانیم با یک فرد اچ‌آی‌وی مثبت چه کنیم، زیرا این افراد در محیط کار، بازار، مدرسه و سایر محیط‌ها هیچ خطری برای سایرین ندارند.
وی با یادآوری این موضوع که شمار زیادی از بیماران به شکل ناخواسته و ناآگاه به ایدز مبتلا شده‌اند، اظهار داشت: این روزها انجام اقداماتی مانند تاتو و یا خالکوبی که در شرایط استاندارد و بهداشتی صورت نگیرد هم ممکن است موجب انتقال ویروس ایدز شود.
این پزشک تصریح کرد: اطلاعات مبتلایان به ایدز به‌صورت کاملا محرمانه باقی می‌ماند تا افرادی که به هر حال احساس خطر می‌کنند بتوانند به راحتی به مراکز مراجعه کنند.
صافی‌زاده با بیان اینکه غربالگری ایدز در دستور کار نیست، ادامه داد: ابتلا به ایدز بیشتر به صورت رفتاری است و اگر از این رفتارها پرهیز شود و کار درست، صحیح و بهداشتی صورت گیرد راه انتقال موجب نگرانی نخواهد بود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان در ادامه سخنان خود به اعلام آمارهای مرتبط با ایدز طی شش ماهه نخست امسال پرداخت و اضافه کرد: بیشترین فراوانی ابتلا به ایدز مربوط به تزریق مشترک، تماس جنسی حفاظت نشده، انتقال از مادر به جنین و مواردی هم نامشخص است.
افزایش ایدز در بین زنان
صافی‌زاده تصریح کرد: در سال‌های اخیر میزان ابتلا به ایدز بر اثر تزریق مشترک کمتر و نقش تماس جنسی بیشتر شده است و توانسته‌‌ایم رفتارهای معتادان پرخطر را با درمان‌های جایگزین مانند متادون کاهش دهیم.
وی متذکر شد: شاهد این هستیم که ابتلای خانم‌ها به ایدز نسبت به آقایان بیشتر می‌شود و در گذشته 81 درصد افراد مبتلا را آقایان و فقط 19 درصد را زنان تشکیل می‌دادند که این آمار در حال حاضر به 68 درصد مرد و 32 درصد زن رسیده و انتقال از مادر به جنین نیز افزایش یافته است.
صافی‌زاده انگشت اتهام خود را به سوی آن دسته از مراکز غیرمجاز آرایشی بانوان نشانه گرفت که در شرایط غیربهداشتی اقدام به تاتو، خالکوبی و دیگر اقدامات زیبایی می‌کنند و موجب انتقال ایدز در بین زنان می‌شوند.
وی از بانوان خواست برای انجام کارهای زیبایی مانند تاتو و یا خالکوبی حتما به مراکز معتبر و استاندارد مراجعه کنند و بیان کرد: خواهش ما این است که افراد غیرمجاز را به ما معرفی کنید.
صافی‌زاده تاکید کرد: افرادی که نسبت به روابط‌شان احساس خطر می‌کنند باید وسایل پیشگیری را به هر نحوی تهیه کنند تا از این حیث تهدیدی برای ابتلا به ایدز نباشد.
اجرای برنامه 90،90،90 برای بیماران مبتلا به ایدز
در همین حال کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: قرار بود برای بیماری ایدز تا سال 2020 به هدف نود، نود، نود برسیم، نود اول یعنی 90 درصد افرادی که در جامعه با اچ‌ای‌وی زندگی می‌کنند را شناسایی کنیم، 90 دوم هم برای درمان و مراقبت از 90 درصد مبتلایان به ایدز و 90 سوم هم یعنی 90 درصد بار ویروسی افراد را کاهش دهیم.
نسیم نصیری‌مقدم با اشاره به اینکه شیوع کرونا، برنامه‌های ایدز را هم مانند بقیه برنامه‌ها تحت تاثیر قرار داد، افزود: افراد تحت درمان و مراقبتی متضرر نشدند اما در شناسایی بیماران با مشکل مواجه هستیم و اثراتی که کووید روی برنامه‌های ما گذاشت سال‌های سال ادامه پیدا می‌کند.
آمارهای بیماران ایدز قابل اعتماد نیستند
وی از شناسایی 60 هزار و 431 بیمار مبتلا به ایدز در کشور خبر داد و تصریح کرد: بیماریابی در کرمان به دلایل مختلف از جمله انگ‌زدن به بیماران پایین‌تر از میانگین کشوری است و در دانشگاه کرمان 650 نفر شناسایی شده‌اند، اما این عدد، عددی نیست که بتوان به آن اعتماد کرد و بر اساس تخمینی که زده شده است دو یا سه برابر این جمعیت را باید شناسایی داشته باشیم و شاید بیش از این هم وجود داشته باشد.
نصیری‌مقدم همچنین اعتبارات ایدز را ناچیز و اندک خواند که فقط جوابگوی مایحتاج اولیه بیماری است و اظهار داشت: با توجه به بیماری کووید همه اعتبارات به سمت برنامه کرونا گسیل شده‌اند، اما ما به هرحال برنامه‌ها را پیش می‌بریم و اطلاع‌رسانی حائز اهمیت زیادی است که اعتبار خاصی هم نمی‌خواهد.
وی از افزایش بیماری ایدز خبر داد و تصریح کرد: اگر جلوگیری و اطلاع‌رسانی نکنیم آمار ابتلا به ایدز مرتب رو به افزایش خواهد بود.
آمارهای مبتلایان به ایدز محرمانه می‌ماند
بنا به گفته مسؤول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرجع کرمان هم طول عمر بیماران مبتلا به ایدز با انجام درمان‌های مختلف افزایش می‌یابد.
ابراهیم رنجبر با اشاره به اینکه یک مورد فوتی بیماران مبتلا به ایدز با کوویید در کرمان داشتیم، یادآور شد: شهر کرمان بیشترین آمار مبتلا ایدز را در بین شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان دارد که با توجه به جمعیت، امری طبیعی است.
وی ادامه داد: ما در برنامه مراقبت و درمان مشکلی نداریم فقط در زمینه شناسایی مبتلایان به ایدز مشکل داریم و این در شرایطی‌ست که مشاوره و آزمایش ایدز داوطلبانه است و دنبال این هستیم که همه نهادها و ارگان‌ها کمک کنند، سطح آگاهی افراد بالا رود و برای انجام آزمایش مراجعه کنند.
مسؤول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرجع کرمان ابراز داشت: یک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کرمان داریم که تمام خدمات آن رایگان و کاملا محرمانه است و هیچ محدودیت جمعیتی برای افراد قائل نمی شویم که مثلا از کدام محله است و هر فردی از هر جای دنیا می‌تواند به مراکز مراجعه کند و خدمات بگیرد.
رنجبر از انجام مشاوره به صورت داوطلبانه در مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری کرمان خبر داد و عنوان کرد: اگر افرادی رفتار پرخطر جنسی و یا تزریق مشترک داشته‌اند می‌توانند برای مشاوره، واکسیناسیون و مراقبت اولیه بهداشتی به مرکز مراجعه کنند، همچنین افرادی که تست آنها مثبت می‌شود تا آخر عمر زیرپوشش مرکز مشاوره هستند و تمام خدمات بهداشتی و درمانی را رایگان دریافت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: خدمات مامایی، مراقبت از زنان، دندانپزشکی، داروی ایدز و داروهای عمومی مانند داروهای اعصاب، فشارخون و بیماری‌های قلبی به صورت رایگان به بیماران مبتلا به ایدز ارائه می‌شود.
واکسیناسیون 75 درصدی مبتلایان به ایدز
مسؤول مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرجع کرمان از واکسیناسیون 75 درصدی بیماران مبتلا به ایدز در مرحله نخست خبر داد و بیان داشت: این بیماران واکسن سینوفارم دریافت کردند.
رنجبر با تاکید برای اینکه برای ایدز درمان داریم، ابراز داشت: اگر مردم آگاهی نداشته باشند نمی‌دانیم چه کسی اچ‌آی‌وی دارد و چه کسی ندارد و این در حالی‌ست که فرد مبتلا به ایدز می‌تواند، ازدواج کند، بچه‌دار شود و بچه سالم به‌دنیا آورد.
وی اضافه کرد: بیماری ایدز نسبت به سایر بیماری‌ها وضعیت بدتری ندارد اما مشکل این است که نمی‌دانیم چه افرادی اچ‌آی‌وی دارند.
رنجبر خاطرنشان کرد: در سال جاری نوزاد مبتلا به ایدز در بدو تولد در کرمان نداشته‌ایم و نوزادان بیماری که مبتلا به‌دنیا آمده‌اند مربوط به مادرانی هستند که از نظر اچ‌آی‌وی مراقبت نشده‌اند.
اگر رفتار پرخطر داشتید به این مرکز مراجعه کنید
وی در پایان سخنان خود بیان داشت: افرادی که رفتار پرخطر داشته‌اند تا سه روز بعد از انجام رفتار می‌توانند به مرکز بیماری‌های رفتاری کرمان واقع در خیابان احمدی‌غربی روبه‌روی کوچه 25 مراجعه کنند و علاوه بر انجام مشاوره و آزمایش به صورت رایگان از داروهای موجود تا 28 روز استفاده کنند و یا با شماره 3655 تماس بگیرند.
انتهای پیام/80019/ق

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/237468/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان