کرمان رصد

آخرين مطالب

بانوی تولیدکننده مهریزی روستایی می‌بافد و کشوری می‌فروشد اقتصادي

بانوی تولیدکننده مهریزی روستایی می‌بافد و کشوری می‌فروشد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -

کرمان رصد


به گزارش خبرنگار فارس از مهریز، امروزه هنر قلاب بافی و بافتنی به عنوان یک سرگرمی و حتی یک حرفه برای کسب درآمد، جایگاه ویژه‌ای کسب کرده است و با یادگیری اصول اولیه قلاب‌بافی و بافتنی و سپس انواع بافت‌ها و طرح‌ها و الگوهای گوناگون می‌توان به راحتی لباس‌های زیبا و منحصر به فرد، وسایل تزیینی، عروسک‌ها و خیلی چیزهای دیگر را با به کارگیری سلایق شخصی خود و با صرف کمترین هزینه در منزل ببافید و از آنها لذت ببرید.
قلاب بافی‌ها و بافتنی‌ها دارای تنوع بسیاری هستند که در سبک‌ها و طرح‌های گوناگون به هم بافته می‌شوند. تنوع کارهایی که می‌توان با قلاب بافی، بافتنی و ترکیبی از این دو هنر انجام داد فقط به انواع لباس‌ها محدود نمی‌شود. کارهای بی‌نظیر و زیبایی وجود دارند که حتی بسیاری از افراد با تجربه و حرفه‌ای هم از آن بی‌اطلاع هستند.دانش بافندگی هر لحظه به صورت بین‌المللی در حال بروز شدن است و برای پیشرفت در این هنر می توان از اینترنت کمک گرفت.

کرمان رصد

سعیده چبدان، یک بانوی کارآفرین روستایی در این خصوص به خبرنگار فارس در شهرستان مهریز، اظهار کرد: 31 سال سن دارد و اهل روستای مدوار شهرستان مهریز است و چند سال است کار بافتنی انجام می‌دهد و شش ماه است که اولین کارگاه بافت ماشینی را در باغشهر تاریخی مهریز و روستای مدوار دایر کرده است.
وی افزود: هر روز ساعت هفت صبح پای دستگاه می‌نشینم، با نام و یاد خدا شروع می‌کنم و تا 12 ظهر، عروسک‌های رنگی، لباسهای بچگانه زیبا یا هر چیزی که سفارش داده شده باشد را می‌بافم. بافندگی به من روحیه می‌دهد. هیچ وقت نشده که کار نکنم، من عاشق کارم هستم و قصد دارم تا آخر دهم.

کرمان رصد

این بانوی کارآفرین روستایی با بیان این‌که اوایل برای شروع به کار، حتی هزینه کاموا و تهیه وسیله و قفسه برای کارگاه را نداشتم، گفت: ابتدای کار خود را با تولید شال و کلاه شروع کردم هم اکنون با لطف خداوند سرویس حمام، سرویس‌های نوزادی، لباس‌های بچگانه و انواع و اقسام عروسک را می‌بافم.
چبدان خاطرنشان کرد: بازه پنج ساله اول کارم را با دو میل و قلاب آغاز کردم؛ به طوری که هم کار میکردم و هم کلاس آموزشی در روستای خودمان برگزار می‌کردم.
وی تصریح کرد: بعد از گذشت چندین سال که در کارم حرفه ای شدم؛ فیلم‌هایی در اینترنت از ماشین بافت مشاهده کردم که خیلی خوشم آمد و با دیدن طرح و نقش‌های زیبای بافت با ماشین بافندگی، اشتیاقم برای کار با این ماشین بیشتر شد. و در نهایت با حمایت شوهرم، ماشین بافندگی را خریداری کردیم.

کرمان رصد

این بانوی روستایی عنوان کرد: در ابتدای شروع کارم چون درشهرستان مهریز آموزشگاهی برای کار با ماشین بافندگی وجود نداشت، یادگیری کار با این ماشین خیلی برایم سخت بود.
چبدان خاطرنشان کرد: فیلم های آموزشی را از طریق اینترنت به صورت آنلاین دریافت و با آن کار می کردم تا به طور کامل یاد گرفتم. حتی از ساعت 7شب تا 2بامداد کار میکردم.
وی با بیان اینکه فعالیت خود را با 40میلیون تومان وام اشتغال‌زایی کمیته‌ امداد شروع کردم و در حال حاضر در پارکینگ منزل خود یک کارگاه کوچک دارم و مشغول به فعالیت هستم، گفت: عروسک های تولیدی خود را به سراسر کشور از جمله تبریز، قم و یزد ارسال می کنم.

کرمان رصد

این بانوی مهریزی با اشاره به اینکه در روستای مدوار، نخستین فردی است که با ماشین بافندگی کار می‌کند اذعان کرد: در هنگامی که سفارش‌ها زیاد داشته باشد، بافت کارها را خود از قبیل و دوخت دوز را به شاگردانش می سپارد.
چبدان گفت: هم اکنون کارهای تولیدیش را به صورت عمده و در زمینه عروسک مطابق با سلیقه مشتری سفارش می دهد.
وی ادامه داد: عروسک های کوچک و بزرگ زیادی برای مدارس و مهدهای کودکها ، جامدادی، آویز کیف ها را بافته و به دست مشتریان می دهد.
چبدان تأکید کرد: از سیسمونی‌ها، فروشگاه‌های لوازم خانگی، کادوفروشی‌ها و برای اتاق کودک اسباب بازی، پتو، بالشت، عروسک، سرویس حمام سفارشات بسیاری دریافت می کنند.
وی تصریح کرد: حتی سفارش‌های برای مناسبت‌های مختلف، مانند عروسک‌های تم نوروز،یلدایی، مناسب تولد، ولنتاین هم طرفدارهای زیادی دارند.
این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه قبل از شروع کارِ بافت عروسک ها به قالی بافی نیز مشغول بوده صحبت های بسیار نا امید کننده از سوی دوستانش صورت گرفته است یادآور شد: به صرفه نبودن، و بازاریای محصول از طرفی دیگر تهیه‌ی وسایل بیسار سخت بوده است.

کرمان رصد

چبدان با بیان اینکه عاشق کارش است گفت: به علت علاقه‌ی زیاد به بافندگی، رنگبندی خاصی در طرح جدیدی که می‌بافتم، سبب شد به حرف مردم اعتنایی نکنم و کارم را تا رسیدن به هدف ادامه دادم.
وی درمورد خاطرات تلخ و شیرین کاری خود می گوید: نپسندیدن کار از سوی بعضی از مشتری‌ها باعث اذیت و از خاطرات تلخ کاریم بود و این بود که از شهر دیگر مانندتبریز هر مدل سفارش جدیدی را دریافت و می بافتم که مورد استقبال قرار می گرفت حتی فرصت انجام کامل آن را نمی کردم سفارش بعدی داده می شد.
بانوی روستایی کارآفرین به علاقمندان این رشته توصیه کرد: چون بافندگیکاری است که تنوع زیادی در رنگ دارد، نباید خسته و دلسرد شوند و اگر خواستند از ابتدا، به صورت عمده فروشی کار کنند، هیچ ‌وقت امیدشان را از دست ندهند.
چبدان ادامه داد: بنده بسیاری از زمان ها چند تا از محصولاتم را به مغازه‌ها برای فروش ارائه می دادم ولی بازار فروش برای آنها وجود نداشت اما باز هم ناامید نمی‌شدم و به کارم ادامه دادم. و مهم ترین مسئله در هر کاری توکل به خدا را فراموش نکنند.
وی مهم ترین حامیان خود را در همه مراحل همراه ایشان بودند ابتدا همسر دوم پدر و مادرم و دوست عزیزشان خانم حسینی معرفی کرد.

کرمان رصد

چبدان افزود: در محضر استادان خانم ها قدرتی و رحیمی‌پور به صورت مجازی و با آموزش‌های زمینه یادگیری کار با ماشین را برای بنده فراهم کردند که بسیار قدر دان آنها هستم.
وی بزرگترین آرزوی خود را دست یافتند به بزرگترین بازار کار آنقدر در کار خود پیشرفت کند بتواند بزرگترین که کارگاهم در کشور ایران و حتی جهان دایر کند که به بانوان که جویای کار هستند آموزش رایگان بده آنها بتوانند ماشین بافتنی تهیه و با یکدیگر کار کنند.
چبدان گفت: من یک بانوی روستایی هستیم و در روستا جمعیتی نیست که بتوانیم کارهایمان را به فروش برسانیم‌، انتظارمان از مسئولین این است که زمینه بازار کار و دیده‌شدن کارهایمان، را فراهم و برای ایجاد مکانی برای فروش محصولات خود و تهیه‌ی وسایل اولیه خوب حمایت کنند.
بانوی کارآفرین ادامه داد: بنده در کنار کار کردن، برای یادگیری بیشتر تلاش می کنم، مثل بافت لباسهای زنانه و مردانه و در کلاس‌های آنلاین شرکت می کنم.
انتهای پیام/چ

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/237167/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هلال احمر به 1500 نفر در مناطق سیل زده کرمان امدادرسانی کرد

بازگشایی محور فاریاب - کهنوج

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)

وجود 33 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

بازگشایی محور فاریاب _کهنوج

تاثیر 50 درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر متاثر از سیل

تدابیر پیشگیری از سیل از 6 ماه قبل در استان کرمان انجام شد

هواشناسی 30 فروردین 1403 / سامانه بارشی در راه ایران / پیش‌بینی وضع آب و هوا تا 5 روز آینده

امدادرسانی هلال احمر به 250 نفر گرفتار در سیل کرمان

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)

استاندار کرمان: سیل جنوب استان تلفات جانی نداشت

سرمربی گل‌گهر: برابر استقلال خوزستان باید پیروز شویم

100 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد

کشف میلیاردی کالای قاچاق در کرمان

رگبار باران و باد شدید در 9 استان / ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته آینده

نیروهای مسلح با اتحاد و آمادگی کامل مقابل دشمنان ایستادند

سیل راه ارتباطی 29 روستای عنبرآباد را مسدود کرد

لاله زار سردترین ایستگاه سرد کشور

شکایت دادستان سیرجان از افشین پیروانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

شکارچیان غیرمجاز در منطقه راور دستگیر شدند

تماشای سیل، جان پسربچه 8ساله کرمانی را گرفت!

جاده جیرفت ـ بلوک ـ فاریاب مسدود شد

دو دختر نوجوان مفقودشده در جنوب کرمان پیدا شدند

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

لاله‌زار سردترین ایستگاه سرد کشور

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

امدادرسانی هلال احمر به 250 نفر گرفتار در سیل استان کرمان

شکایت عجیب گل‌گهر از افشین پیروانی!

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

هشدار قرمز هواشناسی در جنوب کرمان بدون تلفات جانی/ سیل امسال خسارت کمتری داشته است

شکایت دادستان سیرجان از پیروانی به دلیل انتخاب یک رستوران!

راه اندازی هیئت صلح جانبازان

گلدان گیری و مقدمات تولید نهال در جنوب کرمان

ثبت یک شکایت عجیب از مدیر تیم پرسپولیس!

محموله‌های بسته غذایی بنیاد مستضعفان به مناطق سیل‌زده کرمان اعزام شد

واکنش معنادار تحلیلگر ترکیه‌ای ازنبوغ ایرانی مقابل هیاهوی اسرائیل

کشف بیش از 128 میلیارد کالای قاچاق در طرح 3 روزه پلیس کرمان

برنامه ریزی برای راه اندازی ساخت اتاق اتوبوس و تریلی در واگن سازی زرند

نجات کودک غرق شده در سیلاب

30 توزیع مشترک جهیزیه در کرمان توسط کمیته امداد و ارتش

نجات کلیه افراد مفقود شده در اثر سیلاب‌های جنوب کرمان