کرمان رصد

آخرين مطالب

15 هزار فارغ التحصیل کشاورزی سردرگم تصمیمات اجرایی/ ماده 3 ابلاغی قانون بهره وری بلاتکلیف اقتصادي

15 هزار فارغ التحصیل کشاورزی سردرگم تصمیمات اجرایی/ ماده 3 ابلاغی قانون بهره وری بلاتکلیف
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -

کرمان رصد


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، همزمان بابرگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی کرمان نشست تخصصی راهکار‌های افزایش بهره وری در تولید برگزار شد.

کرمان رصد

ترابی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان نماینده پارلمان بخش خصوصی دراستان کرمان، محمدی نژاد رئیس پژوهشکده تولیدات گیاهی دانشگاه باهنر کرمان، محمدرضا پورخاتون معاون بهبودتولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان کرمان نماینده دستگاه دولتی کشاورزی ومحسن کمال الدینی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان کرمان افرادحاضر دراین نشست تخصصی بودند.
ابتدا محسن کمال الدینی به عنوان میزبان برنامه با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین معضلات در بخش کشاورزی در شرایط فعلی کمی راندمان درتولید است گفت:وباتوجه به محدودیت‌های که در حال حاضر بخش کشاورزی با آن دست به گریبان است مانند کمبود آب، تلخ وشور شدن آب موجود، افزایش هزینه‌های تولید، بخش کشاورزی بیمار است وباید راهکار‌هایی برای خروج از این وضعیت پیدا کرد.
او افزود: سال 1380 نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی کشور در راستای سه هدف خروج از کشاورزی سنتی ومعیشتی، افزایش ضریب نفوذ دانش درکشاورزی با افزایش اشتغال برای فارغ التحصیلان این رشته ومهندسی کردن فرایند تولید تشکیل شد.
15هزارفارغ التحصیل عضونظام مهندسی کشاورزی کرمان

کرمان رصد

او از حضور 15 هزار عضو نظام مهندسی کشاورزی استان کرمان خبرداد وبیان کرد: دارای بارعلمی زیادی است واین دانش آموختگان باید به مزارع وباغات وارد شده ونقش داشته باشند در افزایش بهره وری، درماده 3 قاون افزایش بههروری به نقش فارغ تحصیلان اهمیت داده شده به رغم تلاش به جایی نرسیده است، از نماینده پارلمان بخش خصوصی درخواست می‌شود در شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی این موضوع رامطرح کنند.
کمال الدینی تصریح کرد: در شرایط فعلی راهی جزافزایش کارایی مصرف آب و افزایش تولید ماده خشک درواحد‌های تولیدی نداریم.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنب طبیعی گفت: ورود دانش به مزارع و واحد‌های تولیدی از راهکار‌های افزایش بهره وری است واین جز با بستر سازی اشتغال فارغ التحصیلان محقق نمی‌شود.
او تصریح کرد: اغلب تهدید فرصت ایجاد می‌کند، شاید ده سال قبل کشاورزان اعتقادی به دانش نداشتند، ولی اکنون با محدودیت‌هایی که برایش در حوزه آب و خاک ونهاده‌ها ایجاد شده این نگرش پیدا شده ونیاز می‌بیند، اما باز مقاومت کرده وروش سنتی خود را دنبال می‌کند.
کمال الدینی گفت: دوره‌های مهارتی این سازمان بعض یک ساله حتی برگزار شده وتاثیرخود را در بخش‌هایی مانند باغات پسته گذاشته است به گونه‌ای که در تولید پسته باغات نمونه‌ای داریم که تولید آن چندین تن وچندصد برابرتولید سنتی است.
او با تاکید بر کمک‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی به افزایش بهره وری در تولید تصریح کرد: سیاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی از دستمزد محوری به دانش محوری تغییر کرده و ما درصدی از افزایش بهره وری را تحت نام قرارداد اشاعه دانش به عنوان حقوق کارشناس یا مسئول فنی درواحد تولیدی کشاورزی یا دامی درنظرگرفته ایم.
علی رغم ابلاغ، ماده 3 قانون افزایش بهره وری اجرا نشد رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی کرمان گفت: دو مطالبه از رسانه‌ها داریم یکی اینکه ماده 3 قانون افزایش بهره وری هرگونه خدمات جهاد کشاورزی را منوط کرده به استفاده بهره برداران از دانش فنی می‌کند آئین نامه اجرایی اش نیزتوسط هیات وزیران ابلاغ شده، اما جای بسی تاسف دارد که ازسال 89 که این قانون مصوب شده وآئین نامه اجرایی آن در 94 ابلاغ شده هنوزجهاد کشاورزی لیست مشوق هایش را مشخص نکرده وتمایلی به اجرایی کردن این ماده قانونی ندارد.

کرمان رصد

کمال الدینی تاکید کرد: وزارت علوم نیز باید مود 21 و 23 قانون افزایش بهره وری که دانشکده‌های کشاورزی ملزم می‌کند با توجه به نیاز استان فارغ التحصیل را جذب کنند ما هرساله 900 نفر به اعضای نظام مهندسی کشاورزی استان افزوده می‌شود که جویای کار هستند که اگر دو ماده ذکر شده عملیاتی شود قبل ازاینکه دانشجو بپذیرند نیازسنجی شود که در همان بخش‌ها پذیرش شود.
کشاورزی استان نیازمند طرح تحول ترابی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استا ن کرمان دراین نشست به عنوان نماینده پارلمان بخش خصوصی کشاورزی استان گفت: اگراز دیدگاه بخش خصوصی به موضوع نگاه کنیم کشاورزی استان نیازمند یک طرح تحول است نه اینکه نیازمند اصلاح روش کشاورزی باشیم.
او افزود: این پیشنهاد را به عنوان طرح تحول نوین در کشاورزی مطرح کردیم که با کمک بخش خصوصی و دولتی این امر محقق شود ویک کمیته‌ای متشکل از بخش خصوصی و دولتی پیگیر اجری این طرح باشد.
ترابی با تاکید برضرورت خروج از کشاورزی سنتی گفت: این اتفاق هرچه سریع‌تر باید رخ دهد ما زمان زیادی برای از دست دادن نداریم منابع طبیعی دارد اتلاف می‌شود وبیهنه مصرف کردن ضرور است.
او افزود: اگر بخواهیم صرفا صرفه جویی مطرح کنیم عاقلانه نیست بلکه باید بهینه مصرف کردن را سرلوحه کار قراردهیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه قطعا باید چند برابر تولید داشته باشیم، درحالی اکنون سرمایه ومنابع ملی از دست می‌دهیم، اما راندمان تولیدکم است به طور مثال در بخش پسته کرمان در کشور اول است وکشور دردنیا حرف برای گفتن دارد و درکنار آمریکا بازار پسته جهان را به دست دارد، اما وقتی نگاه می‌کنیم درواحد سطح تولید پسته به زیر 600 کیلو درهکتار رسیده است درحالی که در مزارع الگو تا 16 تن درهکتار نیز افزایش محصول داشته ایم.
نجات کشاورزی کرمان تنها با مکانیزاسیون اوبیان کرد: باید به سمت کشاوزی مدرن ومکانیزه وانتقال تکنولوژی‌های جدید برویم اما کشاورزان ما دراستان نیاز به الگو دارند یعنی وقتی شما یک طرحی را مطرح می‌کنید واطلاع رسانی می‌شود باز نیازمند این هستند این مدل طرح‌ها را باچشم خود ببینید که پیشنهاد ما این است که درهرمنطقه‌ای شرکت‌هایی داشته بشیم طرح‌هایی به عنوان طرح نمونه انتخاب کنیم تا سایرکشاورزان از آنان الگوبرداری کنند.

کرمان رصد

ترابی تصریح کرد: باید از روش کشاورزی خرده مالکی ومعاش محور خارج شده وصادرات محور کار کنیم ز هایتک کمک بگیریم دولت نیز باید کمک کنند تا شاهد تحول برای جهش کشورزی سنتی به مدرن واز کشاورزی معاش مجور به کشورزی مدرن صادراتی هستیم.
او با بیان اینکه با توجه به درگیر بودن با بخش کشاورزی گفت: بی اعتمادی در کشاورزانی وجود دارد که به شیوه تجربی روش کارخود را ادامه می‌دهند شاید در گذشته دور روش‌هایی توسط برخی کارشناسان انجام شده که یا روش‌ها مناسب نبوده یا منجر به نتیجه نشده است بازخورد خوبی نداشته در نتیجه اکنون به روش‌های خوب هم توجه نمی‌کنند.
ترابی گفت: کشاورز دوست دارد نمونه کاردر زمین وباغ را ببیند تا بتواند برای استفاده از دانش درتولیدش به کارشناس فن مراجعه کند.
ایجاد مزارع وباغات نمونه منطقه ای برای الگودهی به کشاورزان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان کرمان افزود: در زراعت وباغ داری روش سنتی حاکم است، اما اگر ما در هر بخش ومنطقه‌ای یک مزرعه نمونه اجرا کنیم قطعا این کار از هر ترویج واطلاع رسانی بهتر جواب می‌گیرد.
او با تاکید براینکه استخدام دولتی دیگر ممکن نیست افزود: درنتیجه فارغ التحصیل ما باید جذب کار دراین طرح‌ها شوند ، تحصیل کردگان باید به سمت بخش خصوصی آمده وکشاورز نیزتشویق شود که استفاده ازدانش دربخش کشاورزی را بالا ببرد.

کرمان رصد

آب اراضی کم بازده به سمت اراضی پربازده هدایت شود او براستفاده کشاورزان اراضی پربازده از آب کشاورزی در اراضی کم بازده تاکید کرد وافزود: کشاورز برای از دست ندادن مالکیت زمینش با یک درخت در یک هکتار زمینش را آبیاری می‌کند که این ماده قانونی که صرف آبیاری زمین مالکیت بر زمین باقی می‌مند، باید ملغا شود تا از آب استفاده بهینه شود.
محمدی نژاد رئیس پژوهشکده تولیدات گیاهی دانشگاه باهنر کرمان در این نشست با قدردانی از زحمات نظام مهندسی کشاورزی استان کرمان برای ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی استان، گفت: اگر بخواهیم دریک کلام بگوییم چه چیزی را درحوزه کشاورزی نیاز داریم باید گفت به تحول نیاز داریم همان چیزی که موجود نیست.
دانشگاه جزیره جدا افتاده از بخش کشاورزی کرمان

کرمان رصد

اوبا بیان اینکه دربخش اجرایی کشاورزی تلاش‌های شبانه روزی می‌شود افزود:بخش خصوصی کشاورزی پا به پای بخش اجرایی دولت جلو رفته است امادانشگاه در جزیره‌ای جدا زندگی می‌کند.
او بیان کرد: ما نیاز داریم به آن هرمی که بخش خصوصی واجرا وکشاورز و دانشگاه کنار هم باشند در چند سال گذشته پالس‌های خوبی را از بخش خصوصی دراستان دیدم در دانشگاه نیاز به تغییراتی داریم تا بتوانیم برای این 15 هزار فارغ التحصیلی که خروجی دانشگاه بوده فکر اساسی بشود.
محمدی نژاد با اشاره به نامتناسب بودن رشته‌های انتخابی حوزه کشاورزی با مهارت‌های مورد نیاز برای جامعه هدف، اظهار داشت: تاچه اندازه توانستیم آموزش را هم راستا با بخش اجرایی کشاورزی استان همراه کنیم سوالی است که مردم پاسخ برای آن می‌خواهند.
250عضو هیات علمی کشاورزی استان،ظرفیت بلااستفاده رئیس پژوهشکده تولیدات گیاهی دانشگاه باهنر کرمان بیان کرد: ما پژوهش‌های زیادی در دانشگاه داشته و 250 هیات علمی کشاورزی داریم که ظرفیت عظیمی برای استان محسوب می‌شود.
او افزود: اکنون پژوهشی که انجام می‌شود فناوری نیاز دارد تا به بخش اجرایی وصل شود این حلقه وجود ندارد واین ضعف است که امیدوارم حوزه دانشگاه عالی استان مخصوصا دانشگاه شهید باهنر کرمان تکانی به خود بدهد به ویژه در بخش پایان نامه‌های کشاورزی زحمات زیادی کشیده شد، اما اینکه چقدرکاربردی شده است، زیاد خوشبین نیستیم.
نامتناسب بودن برخی آموخته‌های دانشگاهی با نیاز کشاورز محمدی نژاد تصریح کرد: برخی موضوعات ودرس‌هایی که در کشاورزی در دانشگاه تدریس می‌شود به درد کشاورزی ما نمی‌خورد وامیدداریم که بتوانیم این‌ها را صلاح کنیم.
او گفت: تحقیقات دانشگاه بخش کشاورزی و اجرا اگر باهم شدند می‌توان امیدوار بود که قدم به قدم به سمت تحول پیش رفته وبه هدف بهره وری بیشتر نزدیک شده ایم وخوشبینم به اینکه بتوانیم گام‌های مثبتی در نیل به افزایش بهره وری برداریم.
او با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های استان به ایجاد اکوسیستم کارآفرینی نیاز داریم، تصریح کرد: علی رغم مزیتی، چون تنوع آب وهوای گرم به شکل همزمان در استان کرمان از این مزیت استفاده نشده است.
رئیس پژوهشکده تولیدات گیاهی دانشگاه باهنر کرمان بیان کرد: تغییر سیستم آموزشی به سمت مهارتی می‌تواند موثر باشد تا درنهایت به سمت بهره وری برویم ودرهر رشته دانشگاهی به راحتی مانند نقل ونبات فارغ التحصیل بیرون نفرستیم.
منابع مصرفی با درآمد نهایی کشاورزی همخوانی ندارد محمدرضا پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز دراین نشست تخصصی با بیان اینکه افزایش بهره وری مطالبه بخش کشاورزی است، گفت: اگر آسیب شناسی کنید چهل سال بعد انقلاب متاسفانه با اینکه کشاورزی در چندین برنامه توسعه کشور محور اقتصاد بود در سیاست‌های کشور، اما مقوله بهره وری آنگونه که باید توجه نشد نتیجه این شد که متوجه شدیم منابعی که مصرف کردیم شاید با آن درآمدی که به جیب کشاورز برود وجزمنافع ملی ما باشد تناسبی ندارد.

کرمان رصد

6میلیارد دلار سرمایه گذاری درکشاورزی استان کرمان او بیان کرد: علی رغم سرمایه گذاری‌های خوبی که درکشاورزی انجام شده ما برآورد کردیم حدود 6 میلیارد دلار در شمال استان کرمان سرمایه گذاری اتفاق افتاده 26 درصد تولید ناخالص داخلی استان مربوط به کشاورزی است وبالای 30 درصد شتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است، اما چیزی که از ان انتظار داشتیم 27 هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات ما در بخش کشاورزی است که در قبال 4.5 میلیارد مترمکعب آب مصرفی بخش کشاورزی حاصل شده است که درحساب سرانگشتی ارزش هرکیلوگرم محصول ما 2 هزارتومان محصول قیمت دارد.
او بیان کرد:یک زمانی می‌گفتیم به هرقیمتی تولید کنیم، ولی امروز می‌گوییم تولید ما باید براساس استفاده بهینه از منابع باشد همان کشاورزی پایدارکه مدنظر است دوستان رسانه‌ای این مطالبه عمومی در بخش کشاورزی را مطرح کنند این تحول مسیرش فقط ب ارتق بهره وری ممکن است.
مانع ازضربه چماق صنعت ومعدن بر سرکشاورزی شویم پورخاتون گفت: نباید طرح مشکلات حوزه کشاورزی باعث سواستفاده دیگربخش‌ها مثل صنعت ومعدن شود چرا که در شرایط فعلی همین مساله را چماق کرده وبرسربخش کشاورزی می‌کوبند کشاورز هراسی در اقتصاد کشاورزی استان به وجود آمده وباعث کاهش سرمایه گذاری در کشاورزی استان شده است.
او افزود: ما قبول داریم کشاورزی بیماراست، اما درمان آن از دو مسیرامکان پذیر است، اول ازمسیر دانش واستفاده از اطلاعات وفناوری‌های نو با توجه به پتانسیل خوبی که در این حوزه دراستان داریم و دوم مسیر تکنولوژی است که باید دنبال شود.
او تصریح کرد: باتوجه به درایتی که کشاورزان ما داشته اند الگوی کشت ارتقا یافته مثلا درکشت پسته است بهره وری پایین بوده که باید کمک شود استفاده از آبیاری‌های نوین موضوعی است که چند سال در دست است تا قدرآب موجود را بدانیم و درکنار آن تغییر ارقام برای افزایش تولید اجرایی شود.
معاون جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: چالش اصلی کشاورزی ما بهره وری است واگر به مقوله بهره وری در کشاورزی از مسیر دانش وتکنولوژی نگاه شودشاهد خواهیم بود که به زودی کشاورزی جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد.
پورخاتون گفت:درمطالعات جامعه شناختی کشاورز به سبب سطح سواد پایین‌تر وحالت مقابله با نفوذ هرمدل یافته ودانش جدید، جز گروه‌های دیرپذیرمطرح می‌شود.
دیرپذیر بودن کشاورزان چالش بخش کشاورزی او تاکید کرد:این مساله چالش ما دربخش کشاورزی است، روش‌های مختلف سمعی وبصری ومشاهده میدانی را در بخش ترویج به کار بسته ایم تا موفق به شکستن مقاومت کشاورزبرای استفاده از فناوری ودانش نوین شویم.
معاون جهاد کشاورزی شمال کرمان بیان داشت: تنها حضور کارشناس درکنار کشاورز کافی نیست، سوبسید‌های بخش کشاورزی مثل انرژی، معافیت‌های بیمه ای، معافیت صادراتی ومانند آن یواش یواش منوط به استفاده از خدمات کارشناسان فنی باشد.
پورخاتون با بیان اینکه کارشناس کشاورزی نیز باید مهارت داشته باشد گفت: اگر این اتفاق رخ دهد حضور کارشناس بهتر موردپذیرش واقع می‌شود.
انتهای پیام/ح

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/235261/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان