کرمان رصد

آخرين مطالب

سهم معاملات تجاری منطقه ای ایران با بلوک های منطقه ای اقتصادي

سهم معاملات تجاری منطقه ای ایران با بلوک های منطقه ای
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -

کرمان رصد


روی آوردن به یکپارچگیهای اقتصادی و منطقهای میتواند یکی از راه های مقابله با فرایند جهانیشدن باشد و اقتصاد بسیاری از کشورهای در حال توسعه را در مقابل رقابت جهانی حفظ کند. امروزه کشور‌ها براى تأمین سرمایه لازم جهت ایجاد زیرساخت هاى اساسى رشد و توسعه اقتصادى ، کسب فناورى هاى نوین، ایجاد اشتغال و مواردى از این قبیل، ناگزیر از برنامه ریزى براى جلب و جذب سرمایه هاى داخلى و خارجى هستند.
ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادى یکى از مهمترین راهکارهاى کشورهاى مختلف دنیا در چند دهه اخیر براى نیل به این مهم بوده است.
پدیده تجارت درون صنعتی برای کشور‌های در حال توسعه موضوع مهمی است که لزوم توجه به آن در راستای شناخت پتانسیل تجاری این کشور‌ها از یک طرف و رابطه تجاری آن‌ها با یکدیگر و با کشور‌های توسعه یافته با تأکید بر جهانی شدن از طرف دیگر احساس می‌شود.
چابهار به عنوان نقطه‌ای استراتژیک برای ارتباط ایران با کشور‌های عضو ECO و بویژه هند – پاکستان و افغانستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. منطقه آزاد اروند راه ورود به بازار‌های عراق است موقعیت ویژه این منطقه و نیاز‌های اساسی کشور عراق در حال و آتی، هم زبانی اهالی و ساکنین منطقه و مراودات و مردم دو طرف مرز اهمیت این منطقه را دو چندان می‌کند.
از طرف دیگر قشم با موقعیت استثنایی به عنوان بزرگترین جزیره در منطقه با امکان منحصر به فرد برای تولید و دپوی کالا، دسترسی به آب‌های آزاد و عمق مناسب آب در بندر کاوه – امکان ویژه سوخت رسانی به کشتی‌ها و نزد یکی به سرزمین اصلی برای ایجاد حلقه ارتباطی کشور‌های هند و چین با کشور‌های Cis را باید مورد توجه قرار داد.
نزدیکی کشور‌هایی که در یک منطقه قرار دارند، به واسطه فاصله کوتاه‌تر و کاهش هزینه حمل ون قل از یک سو و وجوه مشترک دیگری مانند فرهنگ، زبان، دین و ... ازسوی دیگر، می‌تواند یکپارچگی‌های اقتصادی مختلفی را برای کشور‌های جهان حاصل کند و موجبات تمایل بیشتر آن‌ها را به همکاری‌های اقتصادی و تجاری فراهم آورد. به علاوه در این زمینه، عوامل و شرایط اقتصادی مشابه نیز می‌تواند مبنای تشکیلات ترتیبات تجاری ممکن باشند.
ابزار‌هایی که در منطقه گرایی و یکپارچگی اقتصادی و منطقه‌ای به کار می‌روند مشابه ابزار‌های فرایند جهانی شدن هستند. به عبارت دیگر عواملی که سبب یکپارچگی اقتصادی کشور‌های یک منطقه می‌شوند، شامل تجارت آزاد، سرمایه گذاری‌های درون منطقه ای، فرایند تخصصی کردن تولیدات توسط شرکت‌های فراملی و حذف منابع تجاری و... است که می‌توان آن‌ها را در بحث جهانی شدن اقتصاد نیز مؤثر دانست.
یکی از خصوصیات مشترک میان این دو، ایجاد فضای رقابتی است که میان کشور‌های همگرا شده حاصل می‌شود و منجر به ماندگاری اقتصاد‌هایی خواهد شد که از قدرت اقتصادی و رقابتی بالاتری برخوردار باشند.
این رقابت در بحث جهانی شدن شدیدتر بوده و اهمیت زیادی دارد؛ درحالیکه درون یک منطقه به واسطه شرکای کمتر، رقابت از فشردگی کمتری برخوردار است و می‌تواند محکی برای اقتصاد‌های ضعیفتر باشد تا قدرت اقتصادی، توان تجاری و مزیت رقابتی خود را برای مقیاس وسیع تری همچون اقتصاد جهانی به بوته آزمایش بسپارند.
روی آوردن به یکپارچگی‌های اقتصادی و منطقه‌ای می‌تواند یکی از راه‌های مقابله با فرایند جهانی شدن باشد و اقتصاد بسیاری از کشور‌های در حال توسعه را در مقابل رقابت جهانی حفظ کند. همچنین از این طریق مزیت رقابتی در بازار‌های مختلف تقویت می‌شود و افزایش سرمایه گذاری درون منطقه را به همراه می‌آورد و از طریق افزایش حجم مبادلات تجاری، رقابت اقتصادی را افزایش می‌دهد و مقدمات رشد و توسعه اقتصادی را فراهم می‌آورد.
دریاچه خزر، چشم انتظار تبدیل شدن به قطب تجارت جهانی
خزر این دریاچه بزرگی که نام دریا را برازنده خود ساخته، میراث گرانبهایی برای فرزندان خود یعنی مردمان پنج کشور ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان است؛ کشور‌هایی که می‌توانند با هم، به نقش آفرینی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و دفاعی بپردازند. بیش از 822 میلیون نفر جمعیت، ثروت‌ها و منابع طبیعی هنگفت و بی نظیر، اشتراکات تاریخی، فرهنگی و مذهبی زمینه ساز همکاری در زمینه‌های مختلف برای مردمان پیرامون این دریاست.
ایران از قدیم از طریق بندرگاه انزلی که به دروازه اروپا معروف بود، با همسایه شمالی خود مراوداتی داشت و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تقسیم آن به کشور‌های مختلف نیز میزان همکاری با این کشور‌ها به ویژه همسایگان خزر در زمینه‌های گوناگون مخصوصاً اقتصادی ادامه یافت.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/228465/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

15 عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

15 عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود

شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه

احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در رفسنجان

رفع ترافیک هسته مرکزی شهر کرج با گشایش ادامه بزرگراه ماهان

بهره فرهنگی اجلاس پیرغلامان باید در استان کرمان ماندگار شود

احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در رفسنجان

غبار روبی گلزار شهدا خرمشهر

جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی

جریمه سنگین دروازه‌بان تیم ملی در جام جهانی

مربی مس 30 میلیون تومان جریمه شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با 15 برنامه در سپاه ساری

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

اجرای طرح کدینگ نباید به صنعت گردشگری و جذب مسافر لطمه وارد کند

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

تزریق 207 میلیون مترمکعب آب به سفره زیرزمینی در کرمان

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند

مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود

یک دوئل مرغوب ایرانی در جام حذفی

شناسایی 612 مبتلا به سرخک در 1402/ بیشترین آمار در 4 استان

ترافیک مرکز کرج با بهره برداری از امتداد بلوار ماهان کاهش می یابد/ متمم موافقت نامه باغ ارتش بزودی در شورای شهر کرج مطرح می شود

دستگاه بلوک زنی

رقیب سرسخت ایران در عراق

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

رفع تصرف اراضی دولتی کرمان