کرمان رصد

آخرين مطالب

خسارت 350 میلیاردی گردشگری همدان از کرونا / واگذاری غار علیصدر امکانپذیر است اقتصادي

خسارت 350 میلیاردی گردشگری همدان از کرونا / واگذاری غار علیصدر امکانپذیر است
  بزرگنمايي:

کرمان رصد -

کرمان رصد


ایسنا/همدان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: میزان خسارت گردشگری همدان کرونا از تا پایان سال 99، حدود 300 تا 350 میلیارد تومان است.
به گزارش ایسنا، علی مالمیر چهارشنبه 7 مهرماه در جمع خبرنگاران در روستای هدف گردشگری "ورکانه" ادامه داد: در راستای بسته‌های حمایتی دولت از این صنعت 172 پرونده در استان تکمیل شد که بیش از 24 میلیارد تومان بود و در نهایت 16 میلیارد از این مبلغ پرداخت شد.
وی با اشاره به اینکه پیش از شیوع کرونا گردشگری استان رشد خوبی کرده بود و اگر با کرونا درگیر نبودیم پیشرفت خیلی بهتری داشت، افزود: دو سال سخت را در حوزه گردشگری پشت سرگذاشتیم و گردشگری آسیب جدی و جبران ناپذیری از بیماری کرونا دید و این صدمه هم در از بین بردن فرصت‌های شغلی و هم در رشد اقتصادی صنابع وابسته به این صنعت بسیار مشهود است. 
مالمیر با بیان اینکه کمک‌های دولت به لحاظ مالی به حوزه گردشگری مطلوب نبود، اضافه کرد: امیدواریم این صنعت به روزهای اوج خود برگردد، به مسیر خود ادامه دهد و بخشی از آسیب وارده به آن جبران شود.
وی تصریح کرد: بیش از 16 میلیارد تومان وام به فعالان صنعت گردشگری همدان اعطا کردیم و تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شد اما مشکلات این حوزه بسیار بیشتر از آن است که با وام برطرف شود و این تسهیلات و کمک‌ها فقط التیامی بر پیکره زخمی گردشگری است.
این مقام مسئول بیان کرد: شاید اگر در مواجه گردشگری با کرونا در سطح ملی کمتر محدودیت‌ها را قایل می‌شدیم وضعیت بهتر بود و توقع داریم کسب و کارهای گردشگری را مشابه دیگر کسب و کارها دیده شوند، از طرفی باید سفر و گردشگری را مانند یک کالای لوکس نبینم و باور داشته باشیم امروز سفر هم در سبد خانوار یک کالای ضروری است و باید دیده شود. 
مالمیر مطرح کرد: در این مدت فعالان صنعت گردشگری با وجود همه آسیب‌ها تلاش کردند سرپا بایستند و ‌کمترین تعدیل نیرو و اخراج نیرو را داشته باشند تا آسیب خیلی زیادی به تأسیسات وارد نشود و در زمان فعالیت با تمام توان در خدمت این صنعت قرار بگیرند. 
وی افزود: امیدواریم در نوروز پیش‌رو شروع پر جنب و جوشی را در حوزه گردشگری داشته باشیم چراکه سال گردشکری را پشت سر گذاشتیم و چشم امید استان بعد از سه نوروز تعطیل به نوروز پیش‌رو است و باید از این فرصت استفاده بهینه‌ای را ببریم‌.
مالمیر درباره ساخت و سازهای روستای ورکانه بیان کرد: ساخت و سازهای این روستای هدف گردشگری در قالب طرحی که در گذشته در بنیاد مسکن شکل گرفت مطرح شد و مقرر شد ساخت و سازها در قالب آن طرح اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: در این طرح بر ارزش‌های تاریخی و معماری و فرهنگی روستا تأکید شده بود و اگر طرح اجرا می‌شد این میزان تخریب را در روستا نداشتیم و اگر در حال حاضر بافت روستا آسیب دیده به دلیل این است که طرح مورد بحث اجرا و نظارت نشده است که با شکل گیری پایگاه روستایی بافت تاریخی روستاهای همدان امیدواریم شاهد حفظ بافت و اصالت این روستا باشیم. 
مالمیر با اشاره به اینکه در روستاهایی که ثبت ملی نشده میراث فرهنگی به لحاظ حقوقی نمی‌تواند ورود قانونی در زمینه ساخت و سازها و حفظ بافت تاریخی روستا داشته باشد، گفت: اما با تشخیص مسئولان و دهیار می‌توان در راستای حفظ ارزش‌ها کوشید چراکه خسران و ضرر از بین رفتن بافت روستایی به ساکنین آنها برمی‌گردد. 
وی اضافه کرد: برای حفظ بافت روستایی نیازمند همکاری ارگان‌ها و مردم و دهیاران روستاها هستیم چراکه ‌میزان اعتبارات میراث فرهنگی به اندازه‌ای نیست که بافت همه روستاها را حفظ کند. 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان درباره پرونده منظر تاریخی "از هگمتانه تا همدان" اظهار کرد: این پرونده اولین پرونده‌ای است که در راستای استانداردهای یونسکو ساخته و پرداخته شده و چکیده پرونده هم تمام شده و منتظر هستیم ورزارتخانه میراث به قولی که داده است عمل کند. 
مالمیر با بیان اینکه ارزیابان یونسکو برای ثبت زنجیره‌ای کارونسراها وارد کشور شده‌اند، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌کنیم ارزیابان 29 مهرماه به همدان بیایند و از دو کاروانسرای تاج آباد و فرسفج بازدید کنند.
وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته مدرسه ظفر که یکی از بناهای واقع در محله ذوالریاستین است، تخریب شده است، گفت: تخریب اینگونه بناها که در بافت قرار دارند به پرونده ثبت جهانی آسیب می‌زند، علاوه بر این میراث فرهنگی این تخریب را پیگیری میکند ‌و با وجود اینکه لکه‌های واجد ارزش بافت به شهرداری ابلاغ شده اما در مورد این بنا از میراث استعلام نکرده است. ‌ 
مالمیر درباره مرمت اصطبل "مری لیلی ورکانه" گفت: این بنا با هزینه شخصی مرمت شد و میراث فرهنگی نتوانست در مورد مجوز و اعطای وام به آن ‌کمک کند چراکه تکلیف مالکیت مشخص نبود و طبق قانون باید یا مالک مشخص بود یا وکالتنامه‌ آن موجود بود.
این مقام مسئول در رابطه با تعطیلی غار علیصدر هم گفت: غار بر اساس قانون یکی از انواع غارهایی است که متولی آن سازمان میراث فرهنگی است و از آنجا که جزء نفایس است واگذاری آن در چارچوب قانون با قیمت‌گذاری کارشناسان امکان‌پذیر است. 
وی ادامه داد: در بهره برداری از غار علیصدر باید حاکمیت دولت تداوم داشته باشد و بر اساس مصوبه ستاد کرونا با توجه به شیوع کرونا تصمیم به تعطیلی آن گرفته شد که این ستاد باید پاسخگوی تصمیم خود باشد. 
مالمیر اضافه کرد: علیصدر یک شرکت است و باید دخل و خرجش با هم بخواند و در شهریور که پیک گردشگری در استان است روری 50 یا 60 نفر از غار بازدید می‌کردند که این تعداد بازدیدکننده مشکلاتی برای شرکت به وجود آورد چراکه 80 درصد از میزان درآمد شرکت صرف حقوق کارکنان می‌شود و اگر غار باز باشد ظرف 6 ماه بدهی و زیان انباشته‌ای خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه در زمان همه‌گیری کرونا در حوزه تکمیل زیرساخت‌ها فعالیت‌های خوبی انجام شد، افزود: آماده سازی دستکند سامن که در حال جلو بردن است یکی از این نمونه‌هاست و سعی می‌کنیم این جاذبه گردشگری در نوروز پیش‌رو بتواند گردشگر بپذیرد. 
به گزارش ایسنا، امروز و در حاشیه نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان به مناسبت هفته گردشگری، "سفره‌خانه سنتی عمارت سنگی روستای ورکانه" با میزان 3 میلیارد تومان سرمایه گذاری، 650 میلیون تومان تسهیلات و اشتغالزایی برای 7 نفر در مساحت 562 متر افتتاح شد. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/226801/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان